A mozgásprogram tevékenységei a tanulók tanórán kívüli foglalkoztatását tette válto-zatosabbá. A szervezett formában történő programok során a gyerekek ismert illetve új moz-gásformákkal találkozhattak.
Ezek az alkalmak a tanulók számára alternatívát mutattak arra, hogy milyen formában tudják szabadidejüket hasznosan eltölteni az egészséges életmód jegyében. Képességeik és érdeklődésük függvényében mindannyian aktivizálták magukat az egyes foglalkozásokon.
A tanulók egyéni kompetenciájuknak megfelelően vállaltak feladatokat, mindenki megtalálta a hozzá leginkább testhezálló mozgásformát.
Programsorozatunkat egy közkedvelt mozgásformával, a kerékpározással indítottuk be. Tanulóink a mindennapok során – rövid úti célok megtételére- gyakran használják ezt a közlekedési formát, ugyanakkor hosszabb túrán még nem mindenki vett részt. Kerékpártúránk során a gyerekek kitartóak és szabálykövetőek voltak. A program rávilágította őket arra, hogy a kerékpározás amellett hogy egy környezetkímélő közlekedési forma, a napi szintű testmoz-gásnak és a társasági élet egyik színtereként is megállja a helyét.
Helyi adottságainkat kihasználva és a népi hagyományok ápolása indokolta, hogy ta-nulóinkkal megismertessük az ősrégi méta játékot. A játék eszközeinek, mozgásainak, ve-zényszavainak és szabályainak tisztázását követően a játék többféle változatával ismerkedhet-tek meg a gyerekek. Ez egy stratégiai játék is, így a foglakozás alatt a tanulók saját bőrükön megérezhették a csapatjáték súlyát: az együtt egymásért játszást. A játék során folyamatosan kaptak képek egymás erősségeiről, így később ezt figyelembe véve osztották le a részfelada-tokat. A legügyesebb tanulókat beneveztük a városi szintű méta játékba is, ahol szép ered-ményt értek el.
A tollaslabdázás egy közkedvelt játék a gyerekek körében, de a sportági szabályokat, mozgásformákat és fogásokat nagyon kevesen ismerték. A tollaslabda-foglalkozások alkal-mával a tanulók játék közben pontosabb képet kaptak a sportágról. A gyerekek aktív, kitartó, izgatott játék közepette igyekeztek az új ismereteket alkalmazni és a játékszabályoknak meg-felelni. A tanulók örömmel gyakoroltak, majd ezt követően meg is „küzdöttek” egymással. A végeredménytől függetlenül minden diák sikerélménnyel és a viszontlátás reményében távo-zott a foglalkozásról.
A tájékozódási futás a tanulók számára teljesen új sportágként jelent meg a mozgás-program sorozatában. Érdeklődésüket, motiváltságukat a foglakozások felkeltették. Az alap-vető tájékozódási és térképolvasási ismereteket jól elsajátították, gyakorlatban az egyszerűbb pályákat mindannyian jól teljesítették. Néhányan az összetettebb feladatokat is rövid időn belül képesek voltak végrehajtani. A szabadban kissé bizonytalanul tájékozódtak, de a szép környezet és a mozgás öröme kárpótolta őket a „nehézségeikben”.
A korcsolyázás mozgásprogram összegzéseként elmondható, hogy tanulóink nemcsak egy számukra új sporttevékenységet ismerhettek meg, hanem feledhetetlen élményben volt részük. A korcsolyázás alapszabályainak, a játékos korcsolyázás alaptechnikáinak megisme-résén, elsajátításán túl az önfeledt mozgás és játék örömét nyújtotta diákjainknak ez a négy óra. Az egymásra figyelés, a másokhoz való alkalmazkodás, egymás segítése, a csapatjátékok, sorversenyek a közösségépítés, -formálás, társas kapcsolatok fejlesztését kiválóan szolgálta.
A foglakozások közösségépítő szerepét tapasztaltuk meg. A különböző évfolyamokból és osztályokból összetoborzott csoport tanulói érdeklődéssel fordultak egymás irányába, jól együttműködtek.
A program megvalósítása és eredményessége arra ösztönöz bennünket, hogy – azokat a tevékenységeket melyekhez eszközökkel rendelkezünk- a mindennapos testnevelés óráiba beépítsük a jövőben.
Programunkban a résztvevő tanulók gyakorlatot szereztek a szabadidő hasznos eltölté-sét szolgáló sportágakban. Példaként állítottuk eléjük a szabadban végzett testedzés jelentősé-gét, az egészséges életmód iránti igényt és a sporttal kapcsolatos pozitív beállítódást.