15 diák részvételével informatika szakkört szerveztünk, ami 9 alkalmat, azaz 18 órát foglalt magában.
A tanulók az 5. és 6. évfolyamból jelentkezhettek. Azokat vártuk akiknek, érdeklődési körébe tartozik az informatika valamint a digitális világ, tanulmányi eredményüktől függetlenül. További évfolyamok bevonása, a tanulók informatikai ismeretei között túl nagy különbséget eredményezett volna. A csoport összetétele úgy alakult, hogy csak fiúk jártak a szakkörre, őket vonzották az ismertetett témakörök.
A szakkör fő célja a lehető legtöbb témakörben, az általános informatikai ismeretek bővítése. Ennek megfelelően mind a 9 alkalmon különböző témakörrel ismerkedtünk meg.
Ezeket próbáltuk a mindennapi életben leginkább hasznosítható területekről összeválogatni. Mindezt úgy, hogy ne az órai tananyagot ismételjük meg, hanem azokon túlmutatóan szélesítsük az informatika világában tájékozódásukat, figyelembe véve a diákok életkorát és a már megszerzett ismereteket. Fontos szempont volt, hogy a tanulók megértsék, hogyan lehet az internet lehetőségeit helyesen kihasználni, felfedezzék fel milyen lehetőségeket jelent számukra.
A szakkört 2 fő vezette. Alkalmanként egymást váltva a szakkör irányítását végző és a diákok munkáját segítő szerepkörben.
Első alkalommal tájékoztattuk a diákokat arról, hogy milyen témákkal fogunk foglalkozni. E-mail címet készítettünk minden tanuló számára, amelyet a további alkalmakkor is használniuk kellett. Miután minden résztvevő rendelkezett levelező fiókkal, küldeniük kellett egy levelet nekünk. Ezek a levelek kerültek kielemezésre, hogy megfelelnek-e a Netikett szabályainak.
Második szakkörön a digitális lábnyom fogalmát értelmeztük. Az internet veszélyeiről, a biztonságos internetezésről beszélgettünk, a diákok megosztották saját tapasztalataikat.
Meglepődve hallgatták, hogy minden online jelenlétükkel – beleértve egy kommentelést, egy videó fel- vagy letöltést, e-mail – nyomot hagynak maguk után. Mely elérhető, törölhetetlen
marad a szerverek véget nem érő hálózatában. Megismerkedtünk a Conrad TE857 meteorológiai állomás működésével.
Következő alkalommal a meteorológiai állomáshoz tartozó szoftverrel ismerkedtünk meg. Adatokat importáltunk a szenzorok időjárás állomásáról, majd excell-ben tároltuk az adatokat.
Kötetlen beszélgetést folytattunk a számítástechnika, és az elektronika trendjét követő témákról. Olyan fogalmakkal ismerkedtünk meg, amelyek a mindennapi életünkben, szóhasználatunkban szerepelnek, de a jelentésüket nem tudjuk. Aztán különböző operációs rendszerekről beszélgetünk.
Különböző portálok adatainak összehasonlításával kiválasztottuk a nyaraláshoz szükséges legrövidebb, illetve legolcsóbb útvonalat, megkerestük mindenkinek az iskolába vezető legideálisabb útvonalat, a Googlemap segítségével szétnéztünk a városunkban, valamint néhány nagyvárosban
Megkerestük Magyarország nemzeti parkjait, majd a YouTube-on néztünk meg különböző ismertető filmeket, majd ezek alapján egy feladatsort oldottak meg.
Megismerkedtünk lakóhelyünk környezetvédelmi programjával. Képek linkjeit gyűjtöttünk a
Magyarországon védett növényekről és állatokról. ÖKO iskolák jellemzőiről olvastak.
A PC hardvare-es felépítését a gyakorlatban is megismertük. Ellenőriztünk az informatika teremben minden gépet, az esetleges hibákat (egér, billentyűzet csere, utp kábeligazítás) elhárítottuk, majd használaton kívüli PC-k hardvare-es felépítését tanulmányoztuk.
Megbeszéltük mitől jó egy plakát, majd az eddigi szövegszerkesztési ismereteiket bővítve (képbeszúrás, szegély és mintázat, szöveg mögé beállítás) készítettünk egy felhívást: „Járj infószakkörre” címmel. Prezi.com és a PowerPoint alkalmazásokat megismerték.
Flashmob szervezéséhez szükséges infokommunikációs technológiákat összeszedtük, a legjobb csatornának a Facebook-ot találtuk. Létrehoztunk egy csoportot, bejegyzést írtunk, megosztottunk, Like-oltunk.
Összegezve a szakkör hatékony segítséget nyújtott a diákoknak ismereteik bővítésében, kitágította látókörüket. Minden alkalmat más-más téma köré szerveztünk. Ezekhez a számítógép és az internet használata az „eszköz szerepet” töltötte be. A diákok érdeklődve várták minden alkalommal az új témákat, tevékenyen vettek részt rajtuk.