Az élővilág helyreállítása, az ember, mint gyógyító erő
Az ENSZ 2015. szeptember 25-én, indította útjára a „Project Everyone” kampányát, amelyben a 17 újonnan megfogalmazott Globális Célját szeretné megismertetni a gyerekekkel.
A Világ Legnagyobb Tanórája az első globális oktatóprojekt, amelyen keresztül a gyermekek világszerte egy időben megismerhetik a fenntartható fejlődést szolgáló Globális Célokat, amelyek a társadalom kiemelt problémáira kívánnak megoldást nyújtani többek között a mélyszegénység felszámolásával, az esélyegyenlőség megteremtésével, a minőségi oktatás biztosításával és a környezetünk védelmével.
A tanórák célja az volt, hogy a gyerekek kellőképpen megismerjék a Globális Célokat, ezen belül is megismerjenek egy olyan globális problémát, mely példát mutat arra, miért van szükség ezekre a célokra, ezáltal megtervezzenek egy olyan ideális országot, ahol az összes Globális Cél érvényesülni tud, illetve, hogy összekössék saját életüket a Globális Célokkal és vállalásokat tegyenek annak érdekében, hogy ezeket elérjék.
A Világ Legnagyobb Tanórája idén 2019. szeptember 30-október 04. között ötödik alkalommal került megrendezésre, amelynek szervezésére és lebonyolítására az Emberi Erőforrások Minisztériuma a PontVelem Nonprofit Kft.-t bízta meg. A 2019. évi Világ Legnagyobb Tanórájának magyarországi kiemelt témája a biodiverzitás, a biológiai sokféleség megőrzése.
Az iskolánkban a következő címmel tartottak tanórát a kollégák:
3.a osztály – Biodiverzitás megőrzése a globális célokért
4.a osztály – Milyen világot szeretnénk 2030-ra?
5.a – 5.b – 6.a osztály – Nézzünk szembe a jövővel!
7.a – 7.b osztály – Állati jó nap
8.a – 8.b osztály – Milyen világot szeretnénk 2030-ra?
A gyerekek PPT-s előadásokat hallgattak meg Globális célokkal kapcsolatban, majd kiemeltek közülük egy-egy célt, és ezt járták körbe. Az ismeretek elmélyítésére a tanulók ismeretterjesztő kisfilmeket néztek meg és gondolkodtató feladatokat kaptak. Érdekes volt látni, hogy mennyire lelkesen vetik bele magukat a csoportmunkába. Az órák zárásaként saját vállalásaikat fogalmazták meg.
A biodiverzitást veszélyeztető tényezők: élőhelycsökkenés, erdőirtás, fragmentáció, invazív fajok terjedése, túlhasználat (amit a fenntarthatatlan termelési és fogyasztási gyakorlat, a fenntarthatatlan technológiák stb. okoznak).
Kipusztulás veszélye: veszélyeztetett fajok, a kihalás hosszú távú folyamata, a fajok kialakulásához szükséges hosszú idő és a hat nagy tömeges kihalás.
Klímaváltozás és biodiverzitás; az ökoszisztéma, mint szén-dioxid nyelő; katasztrófák esélyének csökkentése és az ökoszisztéma (az ökoszisztéma, mint a természeti katasztrófák természetes határa). Sivatagosodás, erdőirtás, és az ezek elleni küzdelem.
Megfontolandó számodra is:
„Ha egy edényt megtöltünk nagyobb labdákkal, kisebb kövekkel, majd homokkal, hamar megtelik! Így teljesedik ki életünk is. Ám ha számba vesszük, melyik tárgy mit jelképez, elgondolkodhatunk azon, mire fontos sok időt szentelnünk az életünkben, és mire nem. Életünk legfontosabb része az egészséges élet, a tanulás, a család, a barátok. Ezt jelképezik a labdák. A kövek céljainkat jelentik, a zenetanulás vagy a sport mellett ide tartoznak a fenntarthatóságot jelentő Globális Célok is. A homok azokat a tevékenységeket jelenti itt, amelyre rengeteg időt pazarolunk el, ahelyett, hogy az élet fontos dolgaival foglalkoznánk. Ilyen lehet például, ha lógunk a neten, „kütyüzünk”, ahelyett, hogy például a barátainkkal találkoznánk.”
(Matolcsy Miklós, a PontVelem Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója)
Galériánkat ITT TEKINTHETIK meg…
