Mindannyiunk közös otthona a Föld

Óvjuk, védjük, hogy legyen hová hazamennünk!

2019. március 18-24.

A Fenntarthatósági témahét keretében a programok rövid beszámolóit olvashatják a megvalósító nevelők tolmácsolásában.

Az 1.a osztály a fenntarthatósági témahét keretében „Szeresd a biciklidet!” címmel a kerékpáros közlekedés népszerűsítése volt a cél.

1.Képkirakó

Kerékpár képének összeillesztése csoportokban, versenyszerűen.

2.Kerékpár kötelező tartozékai

Kisétáltunk a kerékpártárolóhoz és megkerestük azoknak a gyerekeknek a kerékpárját, akik azzal járnak iskolába.

Csoportokat alkottunk, minden csoport kapott egy lapot, melyen egy kötelező tartozék szerepelt. A tanulók elolvasták, majd megbeszélés után felhelyezték a feliratot egy kerékpárra.

3. Kerékpár ellenőrzés

Kiválasztottuk két tanuló kerékpárját és leellenőriztük, a kötelező tartozékok szerepelnek –e rajta.

4. Ügyességi pálya

Nagyon egyszerű ügyességi pályán kellett végig haladniuk.

A 2. a osztályban a programok megrendezésére a pénteki napon került sor. Ez egybe esett a Víz világnapjával, ezért a feladatokat is eköré a téma köré szerveztem. Így az ajánlott projektek közül a vízcsepphez tartozó ötleteket valósítottam meg.

A hét folyamán több irodalmi szöveg feldolgozásakor is megjelent a víz témája valamilyen formában. (élőhely, táplálkozás) (A róka meg a gólya, Gólyák, A szomjas holló) Így érintőlegesen szó esett a víz fontosságáról, tisztaságának jelentőségéről minden nap.

Pénteken a tanulók előzetes ismereteire építve készítettük el a VÍZ-ről szóló gondolattérképünket. Ebből kiindulva és az interneten fellelhető, témához kapcsolódó képek segítségével részletesebben is megbeszéltük, miért fontos az emberi szervezet számára a víz, és ennek érdekében mit kell tennünk, hogy minél kevesebbet pazaroljunk el belőle. Áttekintettük, hogy Földünkön milyen kevés helyen van tiszta, iható víz, ezért annak tisztaságát megőrizni is fontos feladatunk.

Korábban már tanultak a gyerekek a környezetismeret órán a víz körforgásáról, így azt is felelevenítettük egy kedves rajz segítségével, hogy lássák ők is, milyen lényeges, hogy globális szinten részt vegyünk vizeink védelmében.

Megnéztünk egy fényképet egy vízcseppről, mikroszkopikus nagyításban, amiből kiderült, minden csepp vízben élet van. 

A beszélgetést követően megismerésre került Zelk Zoltán: Párácska című műve, amely mesei formában jeleníti meg a víz körforgását. A téma elmélyítéséhez kapcsolódó feladatok segítségével történt meg a szövegfeldolgozás. (Események helyes sorrendjének meghatározása, hiányos mondatok pótlása-ez utóbbi esetben a szavak úgy „tűntek el” a szövegből, hogy egy másik kis felhő kíváncsian a könyv felé szállt és megsiratta Párácskát, a könnyei pedig a papírlapra estek.)

A délutáni foglalkozáson a víz helyes, takarékos felhasználásának módjait beszéltük meg és rajzos tevékenységekkel mélyítették el ismereteiket a gyerekek.

Mindenki kapott egy csepp alakú képet, amely valamilyen vízzel kapcsolatos tevékenységet ábrázolt. Megbeszéltük, ki mit lát rajta, és helyes-e vagy helytelen-e az. A helyes tevékenység esetében egy mosolygó fejecske került a kép felé, helytelen esetében pedig egy szomorú. Ezt követően mindenki kiszínezte a kis képet, és egy kék kartonból kivágott „vízcseppre” ragasztották fel azt. Ezek a cseppek a tanteremben levő vízcsapunk felé kerültek kihelyezésre, hogy emlékeztessenek bennünket a mindennapos vízhasználat során a megfelelő cselekedetekre. A „cseppek” alá kihelyeztünk néhány papírból kivágott palackot, amelyekben elhelyeztük üzeneteinket mindenki számára a vizeink megóvása érdekében.

A téma lezárásaként párokban dolgozva a gyerekek egy házat ábrázoló lapot kaptak, ahol egy-egy gondolatbuborék volt üresen hagyva a vizes blokkok környékén. A gyerekeknek ezeket kellett kitölteniük a hét során szerzett ismeretik alapján: mit ajánlanál a képen látható gyereknek vagy felnőttnek, mit csináljon másként, vagy mire figyeljen legközelebb.

Ezen kívül 2 kis plakátot színeztek ki a gyerekek a víz témához kötődve-ezek is kihelyezésre kerültek a tanteremben.

A 3.a osztály a fenntarthatósági témahét keretében a víz szerepével, a vízzel való takarékosság fontosságával foglalkoztunk.

A témát az Albert mondja sorozat vízzel foglalkozó filmjével nyitottuk, amelyből a gyerekek ismeretet szereztek a vízszennyezés következményiről, a vízzel való takarékosság szükségességéről, a vízkészlet csökkenésének következményéről.

Ezután beszélgetést indítottunk arról, hogyan segíthetjük a természetet e problémák megoldásában.

Végül a gyerekek önmaguk számára írásban megfogalmazták, hogy ők maguk mit tehetnek a vízkészlet megóvásáért.

A 4. a osztályban „Nézz szembe a szemeteddel!” címmel csatlakoztunk a fenntarthatósági témahét programjaiba. Előzetesen érzékenyítő beszélgetés történt a témával kapcsolatosan, ahol terítékre került a TeSzedd! önkéntes tavaszi nagytakarítás városi szintű megmozdulása. A tanulók beszámoltak a szemétszedési akció lakóhelyükön tapasztalt hatásairól és fotódokumentációk segítségével szembesültek a Balmazújvároson történt munkálatokról.

A hulladák és a szemét közötti különbség, a szelektív hulladékgyűjtés és a prevenció lehetőségeinek megbeszélését követően újrahasznosítható anyagokból robotok, illetve rajzok készültek a „Legyél te is válogatós!” című illusztrációs pályázatra.

A 4. b osztályban projekt keretében az újrahasznosítással foglalkoztunk. A kötetlen beszélgetés során kiderült, hogy a gyerekek már sok ismerettel rendelkeznek ezzel kapcsolatban. Csoportosítottuk a hulladékfajtákat, rajzot készítettünk az újrahasznosítás lehetőségeiről, a szelektív hulladékgyűjtés fontosságáról. A napokban volt városunkban szemétszedési akció, amely keretében rengeteg hulladékot gyűjtöttek össze az önkéntesek. Megmutattam a gyerekeknek az erről készült képeket és nagyon elcsodálkoztak az összeszedett szemét mennyiségén. A látottak után megígérték, hogy sokkal jobban odafigyelnek a környezetük tisztaságára.

You may also like...