Bocskais diákok a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központban
November 6-án a harmadikosok és a negyedikes diákok egy csoportja útnak indult, hogy ellátogasson a Debrecenben található Bűvösvölgy médiaértés-oktató központba. A Bűvösvölgy élményközpontú foglalkozásain megismerkedhettek a média hatásmechanizmusaival, valamint elsajátíthatták a médiahasználat alapjait. Lehetőségük volt kisfilmet forgatni, híradót és újságot szerkeszteni, a szinkron foglalkozásokon kipróbálhatták magukat színészként, rendezőként, valamint bepillantást nyerhettek a reklámfilmek varázslatos világába.
Emellett az internet biztonságos használatáról, annak kockázatairól és veszélyeiről is hallhattak információkat, hiszen ezt az intézményt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság azért hozta létre, hogy támogassa a gyerekeket a média tudatos és biztonságos használatában. Tanulóink egy érdekes, tanulságos és élményekben gazdag napot tölthettek el.
Galériánkat ITT TEKINTHETIK meg…
Mi is az a Bűvösvölgy?
A Bűvösvölgy médiaértés-oktató központokat a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság hozta létre, hogy támogassa a gyerekeket a média tudatos és biztonságos használatában. Bűvösvölgy célja, hogy a központokba látogató gyerekek játszva, aktív alkotófolyamatok során tanulják meg, hogyan hat rájuk a média. Ebben egyedülálló eszközpark és képzett médiaértés-oktatók segítik őket.
Film
Színész, rendező, operatőr, vágó, súgó. A filmes foglalkozás során a gyerekek megtapasztalhatták, hogyan áll össze egy film, és kipróbálhatták magukat a legfontosabb szerepkörökben. A történetet maguk találták ki, majd a szereposztás, a párbeszédek felvázolása és a jelmezek kiválasztása után kezdődhetett a forgatás. A vágópultnál előre rögzített snittek beillesztésével és a zene kiválasztásával tették teljessé kis produkciójukat, amelyet az oktatókkal rögtön elemeztek is.
Híradó
A hírekkel foglalkozó programon a gyerekek megtanulták, hogy milyen szempontok alapján kerülhet be egy hír az esti híradóba, és hogy a figyelemfelkeltő híradás sajátos módon közvetíti a valóságot. Egy általuk választott híranyagból több álláspontot bemutató riportot állítottak össze. A már rögzített anyagokat felkonffal, narrációval és interjúval egészítették ki. A részletek kiválasztásával és sorba rendezésével maguk állíthatták össze a riportot. A kisebbek azt is kipróbálhatták, milyen kihívás egy időjárás-jelentő, hírolvasó, hírszerkesztő, vagy súgógépkezelő munkája.
Sajtó, kép
Ma már a gyerekek is képek között töltik mindennapjaikat, de kevésbé tudják, hogy milyen tudatos tervezés áll például egy címlap megszerkesztése mögött, hogyan lesz egy információból újságcikk, hogy mi egy rovatfelelős, egy újságíró, egy főszerkesztő, vagy egy lapkiadó feladata. A képek kiválasztása, elhelyezése, keretezése, a színek és kontrasztok beállítása, retusálása sokféle többletjelentést ad hozzá a képhez. A gyerekek magazintípusokhoz választottak és szerkesztettek címlapfotót, válogattak fotósorozatot, vagy hatásos képet a közösségi médiába és e képeket képaláírással, szalagcímekkel, leírásokkal is ellátták. Megtanulták, mit nevezünk az újságírásban hírértéknek, és megismerkedtek a figyelemfelkeltés trükkjeivel.
Rádió, szinkron, zörej
A hangokkal foglalkozó programokon a gyerekek végre láthatták azt, amit eddig csak hallottak. Bűvösvölgy profi hangstúdiójában találkoztak azokkal az eszközökkel, amelyekkel az igazi rádiósok is dolgoznak. Alázörejeztek, szinkronizáltak animációs filmrészleteket. Az oktatók beszélgettek a gyerekekkel rádiózási szokásaikról.
Reklám
A reklámok átszövik a gyerekek életét. Nem tudnak úgy internetezni, televíziót nézni, rádiót hallgatni, vagy éppen csak kimenni az utcára, hogy ne találkozzanak célzott hirdetésekkel. Bűvösvölgyben megismerték a hirdetések befolyásolási módszereit és a kereskedelmi kommunikáció fortélyait. Közösen, csapatmunkában jöttek rá arra, hogyan hathatnak rájuk a reklámok.
Internet: kockázatok és lehetőségek
A Bűvösvölgybe érkező fiatalok már a digitális univerzumban születtek. Természetes számukra a mobilkommunikációs eszközök és az internet használata. Fontos azonban, hogy a gyerekek az előnyök kihasználása mellett a biztonságos használat feltételeivel, a kockázatokkal és veszélyekkel is tisztában legyenek. Olyan történetekben hívták őket résztvevő döntésekre, amelyek megértetik az online adatvédelem, az online zaklatás, behálózás, vagy a szexting jelentését és lehetséges következményeit. A derűsebb oldalon a gyerekek részt vettek egy okoseszközökkel megvalósított oknyomozó játékban.
@ részlet: www.buvosvolgy.hu