Interjú a bölcsÉsszel

Ha elképzelhető lenne, hogy az egyetemistákat „kategorizáljuk”, akkor vannak a hallgatók és vannak az olyanok, mint Gulyás Attila. Ő nem egy szokványos diák, aki elvégez egy vagy két szakot. Az egyetemi éveit maximálisan kihasználja, kihozza belőle a legtöbbet. Megkértem, hogy meséljen arról, hogyan lehetséges mindezt megvalósítani…

 

Hogyan kerültél kapcsolatba a magyar szakkal?

2010-ben felvételt nyertem a Debreceni Egyetem történelem alapképzésére. A továbbiakban pedig nem is volt kérdés, hogy emellé a magyar minort választom, hogy történelem- és magyartanár szakképzettséget szerezhessek.

Milyennek láttad a magyar BA (szak) képzési rendszerét?

Bár a történelem volt a „major” szakom, a magyar „minoros” képzés rendkívül tartalmas volt, és biztos alapot jelentett a diszciplináris képzéshez, illetve a tanári pályához.

Az alapképzés után jelentkeztél a mesterképzésre. Debrecen mellett felmerült benned más lehetőség is?

Szóba kerültek más egyetemek is, mint például az ELTE, illetve a Miskolci Egyetem, de azt tudtam, hogy ha itt maradok, akkor olyan színvonalas oktatásban vehetek részt, amivel magabiztosan állhatok ki a katedrára.

Végül felvételt nyertél. Mennyiben volt más az alapképzéshez viszonyítva?

A mesterképzés során megismerkedtünk a magyar nyelv- és irodalom oktatásának módszertanával, miniórák alkalmával tanítási tapasztalatot szerezhettünk. Emellett bővítettük az alapszakon szerzett tudásunkat, illetve pótoltuk azt, ami számunkra nem volt benne a „minoros” törzsképzésben.

Túl vagy két zárótanításon, mesélj ezekről az órákról!

Az első zárótanításom történelemből volt, az ezt követő tavaszi szemeszterben pedig magyarból. Előbbin Spárta történelmével foglalkoztam, utóbbin Radnóti Miklós költészete és pályája volt a témám. A tanítási órákat mindkét esetben alapos tervezés előzte meg. Irodalomból összefoglaló foglalkozást tartottam, így visszacsatolást kaptam arról, hogy a nyolcadik osztályos tanulókkal hova jutottunk el az általam tartott órák során. A zárótanítás nagyon fontos eleme a mesterképzésnek, igyekeztem a legjobban teljesíteni. A zárótanítási óratervek, jegyzőkönyvek a tanári portfólió elemei, emiatt kiemelt figyelmet fordítottam ezekre a dokumentumokra.

A történelem mellett párhuzamosan elvégeztél még egy alapszakot, a pedagógia BA-t. Mi motivált abban, hogy ezt a szakot is elvégezd?

Már a kezdetektől fogva tudtam, hogy tanítani akarok, így szerettem volna elmélyíteni a tudásom ezen a területen is. Másrészt kevésnek éreztem az alapszakon kötelező tíz kredites pedagógiai-pszichológiai orientációs modult. Mélyebb betekintést nyertem az iskola világába, a gyógypedagógiába, nevelésszociológiába, illetve az elméleti-történeti pedagógiába.

A pedagógia alapszak mellé milyen minort/specializációt választottál?

Szükségét éreztem annak, hogy még tovább bővítsem tudásomat, így a történelemhez kapcsolódóan a néprajz, a magyarhoz pedig a kommunikáció- és médiatudomány minort választottam. Később bizonyossá vált, hogy jó döntést hoztam, ugyanis ezeket az ismereteket tanárként remekül beépítettem az óraterveimbe. Kiemelt jelentőségük van a tantárgyi koncentráció elősegítésében.

Tanulmányaid felsorolása azonban itt nem ér véget. Újabb kihívás vagy egy régi álom, hogy jogi diplomát is szerezz?

Úgy hiszem, mindkettő. Régóta foglalkoztatott a gondolat, hogy jogi tanulmányokba kezdjek, emellett komoly kihívásnak tartom. Óriási anyagmennyiséget kell megtanulni, viszonylag rövid idő alatt. Jogi tanulmányaimat jelentősen segítették a történelem szakon elsajátított ismereteim. (Főként a jogtörténet elsajátításában.)

A képzések fokozatosan, évről évre csatlakoztak az életedhez. A harmadik évre már több szakot végeztél párhuzamosan. Mégis, hogyan kivitelezhető ez?

Nem egyszerű, de pontos időbeosztássál sikerült megoldanom. A tárgyfelvétel során a szemináriumok prioritást kaptak, azonban az óraütközéseket nem tudtam elkerülni, hiszen félévente nagyjából harmincöt-negyven tárgyam volt. A joggal nem volt különösebb gond a tárgyfelvétel során, mivel levelező tagozaton végzem. Úgy gondolom, a kulcs: a folyamatos készülés. A vizsgaidőszakban hetente átlagosan nyolc vizsgám volt. Egyéb elfoglaltságra nem sok időm jutott, ennek ellenére igyekeztem részt venni az egyetem által szervezett programokon.

Jelenleg mivel foglalkozol?

Az összefüggő tanítási gyakorlatomat a Berettyóújfalui SzC Veres Péter Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájában végeztem, Balmazújvároson. Jelenleg a Balmazújvárosi Általános Iskola Bocskai István Tagintézményében dolgozom magyar nyelv és irodalom, történelem szakos tanárként, ahol hetedik évfolyamon osztályfőnöki teendőket is ellátok.

Mik a terveid a jövőre nézve?

Elsősorban…, sikeresen befejezni a jogászképzést, a távoli jövőben PhD fokozatot szeretnék szerezni a neveléstudományok területén.

Polyák Lilla

You may also like...