Élj te is környezetbarát módon és egészségesen! 2016.
A tanév utolsó hetében az alsó tagozat osztályai ÖKO – napon vettek részt.
Az ÖKO – nap átfogó célja, a környezettel való együttélésre nevelés, amely magában foglalja a környezet tényleges védelmét, beleértve a természetes és mesterséges, ember által létrehozott környezetet is. Olyan szokások, szokásrendszerek, viselkedési formák megalapozása, valamint azon képességek tudatos fejlesztése, amelyek szükségesek a környezettel való harmonikus kapcsolat, a környezeti problémák iránti érzékenység, a helyes értékrendszer és a környezettudatos életvitel kialakításához.
A gyerekek menetlevelet készítettek és csapatokat alkottak.
1.állomás: „Mentsük meg a Földanyát!” társasjáték
A játék az Északi-sarkról indult, az útvonal menetirányába mutató start mezőről. Az útvonal kanyargott kontinenseken (Észak-Amerika, Közép- és Dél-Amerika, Afrika, Európa, Ázsia, Ausztrália), majd a Déli-sarkon a célban végződött. „Dönts okosan!”
Ezekre a mezőkre lépve a játékosoknak az adott kontinensre (ahol éppen jár) vonatkozó kérdésre kellett válaszolniuk. „Ügyes és bátor!”
Ezekhez a mezőkhöz érve a játékosokat az adott terület problémaköréhez kapcsolódó izgalmas próbák, ügyességi feladatok várták. „Tiszteld a természetet!”
Ezek a mezők tanító jellegű információkat, ismereteket közvetítettek a globális környezeti problémák témakörén belül a játékosok számára, melyek meseszerű történésekbe szőve jutottak el a résztvevőkhöz, akik valami jót vagy rosszat tettek a környezettel.
2.állomás: „Vásárolj te is okosan!” szerepjáték a környezettudatos vásárlásról
A kártyák szerint különböző szerepekbe bújtak a gyerekeknek (eladó, pénztáros, anyuka, apuka, nagyszülő, testvér stb.). Az eladók feladata volt, hogy különböző termékpárokat kínáljanak a vásárlóknak, melyek közül a leginkább környezetbarátot kellett kiválasztani.
3.állomás: Játék a szelektív hulladékgyűjtésről
A szelektív hulladékgyűjtő kukákat, a megfelelő színű szelektív hulladékgyűjtő konténert szimbolizáló műanyagzsákkal (zöld, kék, szürke, sárga, fehér) béleltük ki.
Mielőtt a gyerekek elhelyezték a tárgyakat a megfelelő kukába, megbeszéltük közösen a hulladék témájával kapcsolatos tudnivalókat (szóba került a szemét és hulladék közti különbség, a szelektív hulladékgyűjtés, újra használat, újrahasznosítás, veszélyes hulladék, hulladékudvar és a komposztálás).
4.állomás: Élj te is környezetbarát módon!” társasjáték
A játékban 3 féle mező váltakozott:
4.1. Vásárlás mező: ( kérdő jel) A gyerekeknek 2 termék közül kellett kiválasztaniuk azt, amelyik környezetkímélőbb.
4.2 Hulladékos mező: (kuka jel) A gyerekeknek el kellett dönteniük, hogy melyik szelektív gyűjtőbe kerüljön az adott hulladék, illetve a témával kapcsolatos kérdésekre kellett válaszolniuk.
4.3 Benő mező: (gyermek ábra) A gyerekeknek el kellett dönteniük, hogy Benő helyesen vagy helytelenül cselekedett-e?
5.állomás: Palackdobó verseny
6.állomás: Puzzle és szemétgyűjtés szúró bottal
7.állomás: Hulladékos totó kitöltése
Délután a gyerekek zöldségből mandalát készítettek, melyet aztán jóízűen el is fogyasztottak.
A környezetvédelemmel és az egészséges életmóddal kapcsolatos figyelemfelhívó plakátokat alkottak
A gyerekek a változatos programokon jól érezték magukat. Mindenki az élmények mellett egy frízbit vihetett haza.